Fredagskänsla varje dag - fri från beroende

I dag ber jag för alla som kämpar med beroende, och alla som plågar sig igenom en avgiftning. Jag är en i skaran idag. Jag håller på att avgifta mig från koffein. Tre stora pressobryggda koppar per dag har satt sina spår i kroppen. Förutom huvudvärk så här två dygn senare,  så kryper och värker det i benen så jag håller på att bli tokig.

Varför detta, mår jag dåligt av kaffe? Nej inte alls. Jag mår hur bra som helst. Jag har upptäckt att längs vägen har jag helat min höga ämnesomsättning, så jag mår bättre än någonsin. Tidigare var jag väldigt mat-beroende, var tvungen att äta var fjärde timme och portionerna var som en lumpares efter tre veckor ute på övning... och jag skojar inte, jag kunde äta ikapp med vilken karl som helst när det var som värst.  Numera äter jag normalstora portioner, även om jag tränat eller jobbat.

Tanken har legat och grott ett tag. Det känns numera meningslöst att vara beroende av kaffe. Jag har heller inte längre något behov av att äta kött och dricka mjölk som tidigare, eftersom ämnesomsättningen är okej. Alltså bestämde jag mig för att sluta med allt. 10 mars var en bra dag att börja.

Målet är att nå en ännu högre energinivå, att slippa "dalarna" då koffeinsuget tar över, och att slippa bli så där tungt övermätt som man kan bli av kött. Mjölk har jag aldrig varit utan, det vill jag bara prova och se om kroppen känns lättare när den inte längre behöver bryta ner mjölkprotein. Jag mår redan jättebra, vad jag testar är alltså om jag kan börja må ännu bättre om jag utesluter kött, mjölk och koffein.

Tanken som slår mig är att jag till det yttre börjar leva mer och mer som ett Jehovas Vittne, eller en Laestadian, eller nåt. Allt som "vanliga människor" tycker förhöjer livskvaliten, dissar jag.
Jag ser inte TV. Jag läser inte dagstidningar. Jag dricker inte alkohol. Jag undviker folksamlingar som lördag på stan, mässor, stora fester. Jag äter inte godis, inte chips. Sedan i förrgår dricker jag inte kaffe och äter inte kött. Vad gör jag för att hitta "fredagskänslan"?

Grejen är att mitt mål är att ha "fredagskänsla" varje dag! Att inte bara se fram emot helgen, utan att ha något att se fram emot varje dag. Ett skönt träningspass, lunch med en kompis, bastun på badhuset, boken som väntar på sängbordet...

Målet är att höja grundläget och i stället ta bort "dalarna", allt som sänker en; att bli upprörd över tragedier i världen som jag inte kan påverka, illamående efter för mycket godis, bakfylle-och söndagsångest...
Och i grundläget ingår att trivas med det man gör. Jag har fortfarande svårt för att kliva upp tidigt på morgonen, men jag tycker om att gå till jobbet. Och jag älskar att komma hem från jobbet! Så är det inte för alla, och då tror jag att det är där man måste börja. Trivs man inte på jobbet, eller i relationen/familjen man lever, kan man inte sätta sig framför tv:n och hoppas att det går över.  Ändå är det så många lever.

Jag kan vittna om att det är värt mödan när man kommer ut på andra sidan. Det går att ha fredagskänsla varje dag! Även om jag idag mår dåligt av avgiftningen, är det intressant att det skapar lite perspektiv på tillvaron.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0