Att vara Mesabärare

Något som verkligen tar emot nu när jag har ett eget företag, är att marknadsföra sig själv. Jag har svårt för att ställa mig själv och min person i fokus. Det är lättare att ställa mitt arbete i fokus. Vad som dock skiljer mig från andra alternativmedicinare i Skellefteå, är att jag faktiskt är Mesabärare enligt den andinska traditionen. En av få i Sverige (än så länge), och vad jag vet den enda i hela Västerbotten. Att vara Mesabärare är intimt kopplat till såväl ens person som arbete, det är en livsstil, ett sätt att förhålla sig till världen.


Vad är en Mesa?

Mesan är shamanens medicinknyte och hennes alter ego, en spegelbild av den kraft som personen bär.  Mesan är inte shamanens ”kraft” utan den symboliserar hennes kraft. Mesan är en portal, en karta, en spegelbild av själens resa. En bild av kosmos.

Mesa kommer från det spanska ordet för bord eller altare. Tyget som man har runt sitt medicinknyte kallas mestana och kommer från ordet mastay ett ord på quechua, vilket betyder att bringa ordning. I mesan har shamanen sina medicinstenar och andra kraftföremål. Olika typer av stenar i min mesa är:  

1.       Stenar som representerar det egna helandet. Varje sten representerad är ett sår som jag under min egen resa har transformerats till en källa av kraft. Helandet är så kraftfullt att jag inte längre minns vilka ”trauman” som jag en gång bar på. I dag använder jag stenarna i behandlingar av klienter.

2.       En Lineage sten som jag fått från min lärare, denna representerar det släktled av tidigare shamaner som man nu själv är en del av.

Värdet i en sten ligger inte i hur den ser ut utan hur vi lär oss att lyssna på dess röst. Varje sten representerar den plats den kommer ifrån. Till exempel; en sten från berget Salcantay i Peru är det samma som att ha hela berget Salcantay i sin mesa. En sten är en energilinje direkt från platsen varifrån stenen kommer.  Så i det hänseendet är den minsta stenen ett helt berg. Min Lineagesten kommer från Salcantay, gissa om den är kraftfull…


Vägledande principer för Mesabärare

Shamanism är inte en religion. Det är en andlig metod, grundad på vördnadsfull medvetenhet om att allt i universum är levande, medvetet och att allt och alla på energiplan är ömsesidigt beroende av varandra.

En Mesabärare lever med intentionen att förmedla kärlek och acceptans. Hennes uppgift är att finnas till hands för andra och att vara i tjänst som healer. En Mesabärare utvecklar en djup och personlig relation med den osynliga världen, baserad på egna erfarenheter i förändrade medvetandetillstånd, genom ceremonier, ritualer, healingarbete på energinivå och genom sin medvetenhet. 

 ·        Allt en Mesabärare gör måste grundas på kärlek och acceptans, först av sig själv och sedan för varandra.

·         Allt är levande.Allt härstammar från samma källa. 
·         Allt levande är medvetande. Världen utom oss är en spegling av världen inom oss. En Mesabärare lär sig att vara en observatör och förmedlare av denna insikt.

·         Allt är sammanlänkat. Allt levande står i ett ömsesidigt beroende förhållande till allt annat.

·         Allt är förändring. Materien är en förtätad form av energi. Energi är en subtil form av materia.

·         Allt är i rörelse. Mesabärare kan vara katalysatorer för förändringar.

·         Allt är energi, energi svarar på våra önskningar, vår intention. Vi styr energi med våra tankar, med vårt fokus. Rätt intention, rätt fokus, rätt grundläggande värderingar och motiv är nödvändiga för alla utövare av shamanism. En Mesabärare måste känna sig själv för att hjälpa andra.
·         Mesabärares  uppgift är att komma i rätt relation till den synliga och osynliga världen, för att förmedla kunskap mellan världarna på uppdrag av sig själv och andra. Mesabärare använder sig själva som kanal för energi, oavsett om de riktar sina tjänster till andra människor eller endast använder sin kunskap för sin egen andliga praktik.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0