När Obama gjorde Usama odödlig - ännu ett drama i den kollektiva mardrömmen

Obama - Usama. två bokstäver som skiljer  - fler likheter än skillnader. Som hos alla människor. Man blir förfärad när man ser och läser nyheterna senaste dagarna. Men man kan också välja att se det på ett annat sätt.

Alla egenskaper som du och jag och resten av världen tillskriver bin Ladin, är egenskaper vi har hos oss själva. Fanns de inte hos oss, skulle vi inte se dem.

Så ställ dig frågan: hur ser din inre Usama bin Ladin ut?

Min Usama föddes som vi andra som en baby, bedårande, helt oskyldig. Vad som gjorde honom till den han blev, var omständigheter i denna värld. Han spelade bara en roll i dramat i denna värld, som är vårt gemensamma medvetandes kollektiva mardröm. 

Jag tycker det är förfärande att världens ledare inte kommit längre än att de fortfarande tror det finns vinster med att döda. Attacken sker mot en människas kropp. Du kan döda hans kropp men inte hans ideer. USA gjorde Usama odödlig. Sokrates, Jesus, Che Guevara och Bin Ladin. Ytterligare en frihetskämpe som blivit martyr.

Jag försvarar inte vare sig Usamas eller Obamas metoder men vi måste förstå att vi inte kommer att leva utan terrorism förrän vi kommer till fred med terroristen inom oss.

Jag har inte svårt att hitta terroristen inom mig. Hans motiv känner jag igen för jag har många gånger resonerat på samma sätt. Dåraktigt att sätta sig upp mot USA, men ett spektakulärt och oförglömligt drama. När man till slut får nog så får man nog, även om det bara är en kortsiktig vinst. Man kanske förlorar kriget, men man vinner slaget, och vilket slag sen! Ett försök till Davids kamp mot Goliat, hur ofta gör vi inte såna försök?

Jag har varit både Usama och Obama i mitt liv. Jag har utövat både terror och försökt vara rättfärdig. Jag har tagit på mig ansvar för att "rädda hela världen". Den svåraste terrorn har jag utövat mot mig själv, men givetvis även mot andra. Det finns också situationer där jag trott att jag varit Obama, men andra har upplevt mig som Usama.  Ett exempel: när jag jobbade på Försäkringskassan gjorde jag bara mitt jobb, men det innebar ibland att neka folk ersättning som de inte hade rätt till enligt regelverket. Jag agerade enligt regelverket, men reglerna gjorde att människor förlorade sin försörjning. Gissa om de tyckte att jag var Usama eller Obama?

Jag tror att jag måste  försona mig med dem båda, försöka se mig själv med medkänsla. Om jag gör det, om jag vågar se både den provokative terroristen och den självgoda amerikanen inom mig, behöver jag inte lägga ut dessa egenskaper på andra.  Jag kan välja - för det är ett medvetet val - att se både Usama och Obama som de i grunden oskyldiga själar de är, men som vi andra deltar i den kollektiva mardröm vi skapat för att vi ännu inte är redo att vakna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0