Power Up Your Brain - böcker som förändrar livet

                                                                     

I dag kom boken Power Up Your Brain. En sån där bok som kommer att få oss att se annorlunda på världen. Den handlar om den biologiska och neurologiska basen - hjärnan - och hur vi kan påskynda processen mot andligt uppvaknande. Upplysning är inte för ett fåtal utvalda, alla har vi förutsättningarna.

En väldigt angelägen bok, som jag ser det, med tanke på hur världen ser ut idag. Vi är fortfarande styrda av våra känslor, det limbiska systemet, däggdjurshjärnan, trots att vi och våra hjärnor har kapacitet för så mycket mer.

En bok som jag hoppas får oss att se annorlunda på världen, som sagt. Tidigare böcker som rubbat min världsbild på olika sätt är bland andra Bortom Universum av Gary Renard. En helt fantastisk historia -sann eller inte - som lärde mig vad förlåtelse egentligen innebär - så mycket mer än att storsint medge "jag hade fel". Förlåtelse innebär att se förbi illusionen. Efter att ha läst denna bok drömde jag en dröm där jag såg hur alla människor bär projektorer och vi använder varandra som filmdukar. Däremellan finns ingenting, ett tomrum. Min dröm illustrerade hur vi skapar vår verklighet.

En bok som också fick mig att vakna var Eckhart Tolles En ny jord. Den boken beskriver han Egot som kollektivt fenomen så det blir lättare att förstå att vi inte är ensamma och minskar skuldkänslan över Egots framfart. Han introducerade begreppet "smärtkroppen" för mig, och med den medvetenheten var det mycket lättare att se hur jag plågat mig själv. Det blev lättare att sluta plåga sig själv eftersom jag fattade vad jag höll på med, det gick inte längre blunda för vad jag gjorde mot mig själv.

En annan bok som fått mig att sluta blunda är Krama din skugga av Debbie Ford. En av de mest välskrivna och användbara "självhjälpsböcker" jag läst. Debbie Ford hjälpte mig genom den absolut svåraste processen på min helanderesa, att se min skugga OCH att sluta sätta mitt ljus under skäppan.

Jag älskar verkligen böcker.  De är visserligen bara böcker, de är reseskildringar och kartor, inte själva resan. Resan är målet, men böckerna gör vägen lättare.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0